tirsdag 24. april 2012

Lever ennå!

Jeg har flyttet over til:

Siden jeg har vært veldig lat, så har denne bloggen ikke vært en blogg. Kan ikke love noe mer, men på den andre bloggen så kommer  det til å være lettere å legge ut bilder ihvertfall.

Dere kan følge meg gjennom disse to bloggene:

Mimi min gode venn fra Canada : http://mimileg.tumblr.com/
Jenny min gode venn fra USA: http://jlwbangkok.tumblr.com/

Begge to skriver for det meste på engelsk. Men nå siden de to snart drar hjem, siden semesteret deres er over, så må jeg ta roret og fortelle om mine eventyr på egenhånd.

fredag 10. februar 2012

Thailand Januar 2012

Hei!

Siden jeg kom her har alt gått i ett. Sove,være på Uni,vaske leiligheten, gjøre lekser, spise god mat, feste til langt på natt, reise til utrolige steder, oppleve overvelmende ting og henge med nye fantastiske mennesker som nå er blitt fantastiske venner. Samtidig savner jeg Norge og de gode menneskene som bor der.
 Natcha du er savnet!

Fordi jeg er en lat person så skal jeg oppdatere hvilke turer jeg har vært på i helgene siden jeg kom til Thailand. Jeg har ikke vært i Bangkok en eneste helg fordi jeg føler det er bortkastet lol.

KOH SAMET:
Første helgen dro vi til Koh Samet, en liten øy, ca 3 timer unna Bangkok med buss. Vi bestemte oss for å dra en stor gjeng, men endte opp med å være en gigantisk gjeng. Av 120 utvekslingsstudenter på Thammasat, bestemte 60 stykk å dra til øyen. Thammasat taking over. Vi dro rett fra skolen på fredagen. Som gode backpackere hadde vi ikke planlagt en dritt, ikke booket hotell, og skulle ta alt som det kommer. Vi var forbredt på å sove på stranden. Heldigvis fant vi et rom på et hotell kalt White Sands Bungalows. For å si det sånn: for 40 kroner natten(200B) så får du det du betaler for. Vi hadde menneske avføring på gulvet vårt, rettere sagt baderomsteppe og vi hadde gått i det barfot, dratt det med oss rundt overalt i rommet. Dagen etterpå luktet det så jævlig på rommet at vi begynte å leite etter kilden. Jenny, min romkamerat og gode venn, fant ut hvorfor, freaket ut, begynte å vaske febrilsk, mens jeg kunne ikke gjøre annet enn å le hysterisk på sengen. VI HAR TRAKKET I DET I OVER EN DAG. HAHA.

Koh Samet er en nasjonalpark så man må betale for å komme inn hvis man er utlending. Men gjett! Vi er ikke utlendinger/turister mer, vi er STUDENTER! Så vi får alt til thaipriser. Altså billetten for å komme inn til Koh Samet er opprinnelig 200B(40 kroner), men for oss er det 40B(8kroner). Elsker Thammasat studentkortet mitt. Elsker det over alt på jord.

Vi møtte de andre og fortalte historien. God måte å bli venner med folk på haha. Vi badet, solte oss, spiste og drakk, lekte i vannet, gikk litt rundt på øyen og nøt livet. Vi dro også på en båttur for å se solnedgangen som var definitivt vært pengene(80kroner=400B). Vi snorklet, spiste frukt, lo, tok bilder og så på solnedgangen sammen. Seinere lørdagskvelden gikk vi ut og utforsket nattelivet på øyen. Det var veldig mye elektro, house, og fistpumping. Not my cup of tea. Men fremdeles gøy. Vi kjøpte oss noen buckets(bøtter) med flertallige fargerike sugerør, dårlig alkohol, bladet med noe dårlig brus. Yummy. Vi gikk rundt på øyen som den mobben av folk. Tips til andre som planlegger å dra i store grupper: DET GÅR IKKE. IKKE GJØR DET.

Søndagen bestemte vi oss for å slappe av med stranden før vi dro tilbake til BKK på ettermiddagen. Det var et deilig avbrekk fra eksos og trafikk. Men jeg anbefaler ikke Koh Samet. For mange turister, for dyrt, og for liten øy.

AYUTTHAYA:
BBA folka får alt gratis her. De har dopapir på alle toalettene(sjeldent tilfelle i Thailand), de har khaaw niaw ma maong(sticky rice og mango, det beste i verden, og som omtales som en sofistikert dessert i Thailand) i kantinen deres og de får alle Thammasat turene dekket av fakultetet. BBA er buisness and management folka. Jeg bestemte meg for å henge meg på en tur som BBA fakultetet arrangerte. Det kostet 400kroner(2000B) hvis man kom fra et annet fakultet, men jeg tenkte 400kroner er jo ingenting! Alle de andre ble overrasket når jeg sa: Oh that is cheap! Og dro opp 2000B fra lommeboken. De amerikanske studentene her er så overrasket over hva vi skandinavere har råd til her nede(meg og de svenske). Amerikanerne har måtte tenkt over hver eneste bath de bruker siden de kom ned her. Glad jeg ikke har det sånn. Jeg bruker ikke masse, men jeg er glad jeg ikke trenger å tenke på pengeforbruk og prioritering av reiser.
Dette var en dagstur opp til den gamle hovedstaden. Det er nesten som en mini Angkor Wat. Ironisk nok så ble Ayutthaya brent ned av kambodsjanerne, og det er fremdeles hat og dårlige følelser omkring historien. Vi satt på bussen i ca 3 timer før vi kom til Kongefamiliens sommerpalass. Kjempe fint dekorert med grønne plener og massevis av blomster. Skjønner godt kongefamilien drar der for å slappe av litt. Så forsatte vi ca halvtime til før vi ankom Ayutthaya. Det var utrolig flott der, og kommer nok til å dra opp der igjen neste semester for en lengre periode. Vi tok masse fine bilder, gikk rundt og sugde inn alle inntrykkene og prøvde å forestille oss hvordan det så ut når alt var fremdeles intakt. Masse stupaer, bodier, templer og Buddhafigurer. De fleste Buddhafigurene hadde hodet kappet av, dette hadde kambodsjanerne gjort i søken etter gull. Inni Buddhaene så var det gull, og eneste måten å få tak i det på var å kutte av hodene. BBA hadde arrangert at hjemveien tok vi en cruisebåt, yup rike folk, hvor vi skulle få buffét og kose oss på dekk. Supert at alle ble mat forgiftet av bufféen. Jeg spiste grillet rotte for første(og siste) gang. Men det var ikke den som tok knekken på meg. TAKK SKAL DU HA BBA ^^

Den søndagen var det også kinesisk nyttår feiring, så rett etter turen(før matforgiftningen kicket inn) dro vi til Chinatown for å feire! Super gøy!

Jeg spiste rotte for første gang

KANCHANABURI:
Igjen klarte vi å gjøre tabben å dra i store grupper. Denne gangen bare 30 stykk, men allikevel for mange. Vi har for mange venner, så ryktet sprer seg for når noen har tenkt å gå noe sted. Men jo flere jo bedre? Vi bestemte oss for å dra litt nordover til Kanchanaburi provinsen. Bussturen tok 2 timer fra Bangkok, og vi endte opp med å bo på Jolly Frog Backpacker hotel. Det var kjempe fint, og vi betalte 20 kroner natten(100B). Jeg bodde på rom med Mimi og Jenny som er jentene mine her nede. Vi har det altfor gøy sammen. Vi slang fra oss sekkene og gikk ut til middag. Vi klarte å dele oss inn i grupper på 15 og hadde middag i to forskjellige resturanter. Jeg kom i den kule gruppen lol. Etter middag utforsket vi Kanchanaburi og gikk på en Reggaebar rett over gaten. Vi tok noen øl der, chillet og hørte på thailandske twister til gode reggaesanger. Det var godkjent. Så gikk vi tilbake til rommet, vi hadde avtalt å møte i lobbyen 0700 for å ta  en pickup til Erawan falls dagen etterpå. Dumme som vi er tok vi tre jenter bare på 1 alarm. Min alarm. Men siden mobilen min ikke hadde mye batteri bestemte den seg for å ikke la alarmen gå av. Jeg våknet 0718, banner, løper å vasker fjeset mitt, vekker jentene, de banner, og rommet forvandles til en tornadostorm av klær, godlukt, og fortvilende ord. Vi blir mottatt i lobbyen 0730 med applaus. SÅ KLEINT. Har ikke et fnugg av sminke på eller noe. Det kommer til å bli fine bilder mhm.

Erawan Water Falls er 7 fosser hvor man må gå på tur opp fjellet. Man bestemmer selvfølgelig selv hvilke foss man vil se, men den syvende er selvfølgelig den flotteste. Vi kom der så tidlig på morgenen at ingen andre turister var kommet. Også Erawan er en nasjonalpark så opprinnelig billett kostet 400B(80kroner), men vi betalte 40B(8kroner). 90% discount! Elsker det.
Vi bestemte oss for å gå til alle fossene, men bare for å ta bilder i første omgang, så på veien ned bestemme oss for hvilke fosser vi ville bade i. Vannet var turkist og krystallklart, så det var veldig fristende å ta ett dypp. UHELDIGVIS er det hundrevis av fisker fra 5-50cm som suger på deg og spiser død hud. Det verste jeg vet er at noe jeg ikke vet er ani meg og jeg ikke kan se det. Så hver gang jeg badet lagde jeg masse bølger og bevegelser så fiskene ikke skulle komme bort til meg.
Jeg er glad vi bestemte oss bare for å ta bilder av alle fossene først. Vi fikk mange gode bilder uten randome folk som ødelegger. Vi så ville aper, sommerfugler og rare insekt. Vi badet i alle fossene utenom foss nr1. På veien ned så vi busslass på busslass med russere i speedo. Det burde vært ulovlig med speedo utenfor idrettssammenheng. Svir i øynene liksom. Vi dro hjem etter en hard dag med en dårlig start, gåing på tur opp fjellet og bading. Vi gikk hjem og slappet av i hengekøyen i fellesområdet. Noen gikk for thaimasasje, andre til Broen over Kwai, noen til middag og resten ble igjen på Jolly Frog. Seinere gikk vi ut til en bar eid av en ladyboy, eller tidligere ladyboy hvis det finnes. Hun/han var full kvinne nå lol.

Søndagen dro vi tidlig til Broen over Kwai(google it for historien), også til et huletempel. Det var utrolig kult! Vi pakket tingene våre og dro til togstasjonen. Toget skulle gå 1445, men gikk ikke før 18. Thailand vettu. MAI BPEN RAI for sure. Vi hang på togstasjonen, spiste middag, spiste is, tok en øl, leste lekser, hørte på musikk. Vi kjøpte billetter til toget og tok Second class. Det betyr en vifte og et sete. Eller en benk med pute på. Helt ey okey. Vi endte opp rett ved Thammasat så vi kunne ha gått hjem, men vi var så desorientert så vi tok en taxi. Betalte bare startprisen fordi det var så nærmt lol.

RISPLANTING PÅ RANGSIT CAMPUS:
Vår Ajarn AK(Professor AK) fortalte oss at på den andre Thammasat campusen(ligger ca 1 time unna vår campus) skulle det være risplanting. Dette skjer 1 gang i året, og høstingen skjer i mai. Dette var en mulighet vi ikke kunne gå glipp av. Vi troppet opp en gjeng på 15 utenfor stedet vi fikk beskjed om, men selfølgelig var det ingen der eller rett tid. HA. Etter en time begynte folk å komme, og vi dro avgårde i lokale busser(falleferdige busser fra minst 1990). Det var en stor seremoni før vi gikk ut på rismarken(på campus) og begynte arbeidet. Det var gøy å ta del i et arrangement arrangert av Thammasat. Det var veldig mange Thammsat rop og man følte seg som en del av noe stort. Klærene, føttene og hendene fikk smørt seg inn med gjørme. Det var faktisk veldig gøy. Connecting with the earth.

Ajarn AK er stolt over arbeidet sitt

KHAO YAI:
Forrige helg bestemte vi oss i siste minutt vi ville bli med en liten gruppe som skulle opp nordøst til Khao Yai nasjonalpark. Det er den største nasjonalparken i Thailand, og en skrekk historie fra orientasjonsdagen fortalte om noen studenter som gikk seg vill der. Med fulladete mobiler, godt mot og en stor ryggsekk dro vi rett fra timen på fredagen til togstasjonen. Vi fikk ta del i noe jeg aldri har gjort før. Stoppe opp og ære nasjonalsangen. Hver dag 08 og 18 spilles nasjonalsangen på tv,radio og offentlige steder. Hvis man hører den skal man reise seg, finne et flagg eller bilde av kongen og stå rettet mot det gjennom hele nasjonalsangen. Vi lå å sov litt på gulvet på togstasjonen og reiste oss med engang opp og fant et stor bilde av kongen. Hele togstasjonen stoppet opp for det minuttet nasjonalsangen var på, før de gikk tilbake til å stresse videre gjennom stasjonen. Vi var alle glade og excited over å ha opplevd det. Vi hoppet på toget, vi hadde kjøpt billetter til Second class denne gangen og. Vi kjøpte oss en flaske Hong Thong(thai whiskey), cola og noen øl for å kose oss på togturen. De lokale bare lo av oss. Farang Mao. Fulle utlendinger. Togtur: skulle ta 3 timer, tok 5 timer. Thailand vettu.

Vi ankom Pak Chong som er den nærmeste byen til Khao Yai, fant et rom til 100B(20kroner), gikk ut for middag og gikk hjem for å sove. Dagen etter dro vi inn i Khao Yai. IGJEN måtte vi bare betale 40B(8kroner) istedetfor 400B(80kroner). Smooth. Vi tok en pickup bort til en campingplass, leide telt,matter og tepper(alle leide tepper utenom Danny haha).  På campingplassen var det elg og hjort. De gikk rundt der og chillet. Vi slag fra oss tingene våre og dro på en hike. Vi skulle gå 5 km i tett jungel, så det tok 3 timer. Amerikanerene vet ikke en dritt om et metriske system eller 24timers klokkestystemet så de er dum. De trodde det kom til å ta toppen en time... Vi gikk oss ikke vill så ofte, men litt. Vi klatret over en trestamme over en elv. Trodde jeg skulle dø, falle uti eller verre. Alle utenom meg ble angrepet av blodsugende igler. Nice one. Vi lo og kavet oss gjennom jungelen. Vi så ville aper. Store. Lagde morsome lyder.
Vi dro tilbake til campingplassen ganske slitne og tenkte vi skulle sitte i teltet, drikke litt og fortelle historier. FAIL. Khao Yai er en nasjonalpark så de selger ikke alkohol der. WTF.Vi gikk på en desperat jakt etter alkohol uten suksess. SÅ det endte opp med at vi satt i teltet, uten alkohol, og fortalte historier. Natten kom og vi skulle legge oss. Det var kaldt. Danny hadde ikke teppe. Vi hadde to telt. I det ene sov Danny(us), Darin(canada) og Connor(canada).  I mitt telt var det meg(norge),Mimi(canada),Joe(us) og Gabe(us). Jeg ble spyttet på av en hjort mens jeg "sov". Det var så kaldt at jeg våknet hver time. Stakkers Danny hadde på seg alle klærene sine, OG brukte sekken sin som en sovepose. Quote:" You know what they say: backpacks dont make good blankets." Haha.

Søndagen dro vi på en lengre tur på 15km hvor vi trengte en vakt/guide til å gå med oss. Bortkastet. Vi så samme greiene, INGEN dyr(en rotte teller ikke), jeg fikk en igle på meg, alle andre fikk 20 igler på seg, vi blødde, vi klagde, vi var skitne og gjett hva: han tok oss til en foss man kunne gå til med bil. WTF. Ta oss et sted super langt inni skogen hvor man ikke kan komme til uten bil da mann. Vi var sure og bestemte oss for å stoppe der å da og gå hjem til Bangkok haha. Noen tok toget hjem og hoppet av på et random stopp for å være der en dag. Resten ville helt hjem til BKK, så vi tok en minivan. Turen hjem tok 3 timer, og jeg sov 90% av turen.

Teltene våre

Gutta på vei ut av jungelen vi har vært fanget i over 3 timer

Spor etter iglen som sugde på meg

Noen skolebilder som bevis at jeg faktisk er på uni noen dager og :)

Mimi, Jenny og meg

Finn en feil.. haha

Neste tur er Thammasat Field Trip this weekend! Vi skal til det flytende marked, sove hos en familie i en landsby som heter Plai Pong Pang(si det 5 ganger fort haha) og bare være i lag med fantastiske mennesker.

En ting er sikkert:
Å dra på utveksling til Thailand, til Thammasat University, våren 2012 er det beste valget jeg har tatt i livet mitt. Uten tvil.